Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zázraky na počkání a nemožné do tří dnů

Verča byla rehabka tělem i duší. Patřila ještě k té staré škole, která razila názor – z pacienta i kůži zedrat, pokud si myslíte, že má na to, dokázat víc. Její pacienti zezačátku plakali, potili krev, prosili, nadávali, nakonec ale děkovali a přiznávali, že ani nedoufali v to, kolik díky ní dokázali. „Jste poklad,“ říkávali. „Zázrak.“

 

Verča byla rehabka tělem i duší. Patřila ještě k té staré škole, která razila názor – z pacienta i kůži zedrat, pokud si myslíte, že má na to, dokázat víc.

Její pacienti zezačátku plakali, potili krev, prosili, nadávali, nakonec ale děkovali a přiznávali, že ani nedoufali v to, kolik díky ní dokázali.

„Jste poklad,“ říkávali. „Zázrak.“

„To ne já, sami jste to dokázali, bylo to ve vás. Já vám pouze pomohla dosáhnout cíl.“

 

Pán Novák byl po mrtvičce. Ležel na posteli, hůl ve zdravé ruce a každému hrozil, vyhrožoval a sprostě nadával.

Ale Verča měla pro strach uděláno a tak každý den s úsměvem vstoupila do pokoje a začala s procvičováním nohy. To jí ještě starý muž dovolil. Když se ale jenom přiblížila k jeho ruce, prudce máchl holí těsně vedle ní:

„K ruce se mi nepřibližuj! Já nikdy planě nevyhrožuji. Přetáhnu tě holí po hřbetě a jestli ti páteř zlomím, nebo ne, mně je to jedno. Mě nezavřou.“

Verča věděla, že má pravdu.

„Ale takto se nikam nedostaneme. Vy si ani sednout nechcete, ani postavit se… to chcete celý zbytek života strávit v posteli?“

„A co je ti po tom?! Je to můj život.“

Tak to šlo den za dnem. Ale to by nebyla Verča, aby se hned tak vzdala. Vymyslela ďábelský plán. Na druhý den, hned jak přistoupila k posteli pana Nováka, vykopla mu „náhodou“ hůl z ruky a chytla ho za nemocnou ruku, aby s ní pocvičila.

„Kurňa!“ Zařval pán Novák.

„Já tě zabiji!“ A vyskočil z postele.

Verča v pudu sebezáchovy vyběhla na chodbu a utíkala co jí síly stačily. V polovině chodby si uvědomila, že je blbost utíkat – pacient je po mrtvičce, ochrnutý na půl těla, celé dni pouze leží v posteli, nemůže přece za ní utíkat! Zastavila se a podívala se zpět. Pán Novák opravdu utíkal a ještě při tom mával holí a řval: „Já tě zabiji! Já tě zabiji!“

Asi si to v té chvíli uvědomil taky, protože se zastavil, podíval se na svoje nohy, na hůl ve  vzduchu, ještě jednou se ní zahnal směrem k Verči a zakřičel:

„Ty máš, kurňa, štěstí!“ 

A od té doby se tradovalo, že Verča dělá zázraky na počkání.

 

To když tam přivezli pana Nagyho, byl to přesně opačný případ – taky po mrtvičce, ale nemohl mluvit, zato se snažil, cvičil, dělal všechno. Chvíli mu sice trvalo, než pochopil, co po něm rehabka chce, ale Verča mu vše v klidu a pomalu několikrát opakovala, ukazovala a pán Nagy opakoval, snažil se.

Byl zrovna čas dovolených a logopedka si ještě k tomu zlomila nohu, tak se Verča rozhodla naučit snaživého pacienta mluvit sama. Nevěděla jak na to a tak pouze ukazovala na věci a pomalu několikrát opakovala:

„Strom…. strom…strom…“

Pán Nagy se snažil, opakoval po ní, po večerech ukazoval na věci kolem sebe a ptal se kolemjdoucích: „Strom? Tráva? Chodba?“

Čas utíkal. Den za dnem, týden za týdnem, měsíc za měsícem.

Po uplynutí šesti měsíců byl pán Nagy ve výborném stavu propuštěn domů.

V den odchodu přišel za Verčou s velikou kyticí. Slovy díků a chvály nešetřil.

„Ale to tady děláme běžně, že naučíme pacienta chodit.“

„Ano, ale vy jste mě naučila mluvit.“

„I to tu děláme běžně,“ bránila se Verča.„To taky není žáden zázrak.“

„To možná není, ale vy jste mě naučila česky a já jsem Maďar a za celý svůj život jsem ani slovo česky neřekl.“

Autor: Věra Schmidová | úterý 16.9.2014 19:40 | karma článku: 19,87 | přečteno: 619x
  • Další články autora

Věra Schmidová

Cedulka

Nechám si vyrobit cedulku s nápisem POUZE NECHODÍM JINAK JSEM NORMÁLNÍ Jinak totiž už fakt nevím, jak podobné situace řešit bez újmy na psychickém zdraví.

18.3.2020 v 13:24 | Karma: 0 | Přečteno: 30x | Diskuse| Ostatní

Věra Schmidová

Je zajímavé, co všechno dokáže fonendoskop

Když jsem před třiceti lety studovala na vyšší odborné zdravotnické škole, používali jsme fonendoskop pouze na poslech práce srdce, plic, dýchání, a ještě při měření tlaku. Toť vše. Víc nás neučili, na nic jiného se fonendoskop

15.3.2020 v 15:55 | Karma: 22,62 | Přečteno: 743x | Diskuse| Ostatní

Věra Schmidová

I to je život

Jistě znáte ty nové autobusy MHD, které mají „chlíveček“ pro kočárek a „chlíveček“ pro invalidní vozík. Pokud je člověk na mechanickém vozíku, nebo menším elektrickém, je to fajn. Nacouvá si do chlívečku,

14.3.2020 v 17:55 | Karma: 23,20 | Přečteno: 459x | Diskuse| Ostatní

Věra Schmidová

Trapas na entou

Občas se povede. A ani invalidní vozík vás vůči trapasům imunním neudělá. Někdy právě naopak – dopomáhá k nim, přispívá. Jako v tomto mém případě. Po dlouhém náročném dni plném stresu a shonu, ale bez jídla, jsem se rozhodla, že si

12.3.2020 v 17:57 | Karma: 30,95 | Přečteno: 1010x | Diskuse| Ostatní

Věra Schmidová

Jak česká pošta (ne)doručuje balíky

Nevím, jaké máte s českou poštou zkušenosti Vy, já čím dál, tím horší. Jsem na invalidním vozíku a můj manžel také. Z toho důvodu raději nakupujeme přes internet. Jednak je to pohodlnější – nemusíme se zdlouhavě oblékat,

7.3.2020 v 19:50 | Karma: 34,51 | Přečteno: 3646x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 92
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 967x
Jmenuji se Věra Schmidová,

vystudovala jsem fyzioterapii a psychoterapii, od roku 1986 jsem na invalidním vozíku. Ráda bych touto stránkou ukázala všem, že i přes to se dá dělat spousta zajímavého. Píši kníhy, povídky, články hlavně o vozíčkářích, o psech, o životě.. Publikuji v různých časopisech. Věnuji se mnoha koníčkům, mezi něž patří například balet na vozíku, tance na vozíku, monoski. Zajímám se o čínskou medicínu, alternativní způsoby léčby (masáže, akupresura, léčba drahými kameny).

Více povídek najdete na veraschmidova.eu

Seznam rubrik